A Malév új, orosz esernyője

 2009.02.06. 13:28

Imádok repülni, meg általában mindent, ami a civil repüléssel kapcsolatos (két gázturbinától fölfelé). Meg ugye értetlenkedni is szeretek. Na szóval, olvasgatva az indexes Malév fórumot észrevettem, hogy átlag két naponta, a "komoly diskurzus" visszatér a ciklus elejére, és mindenki jól megmondja a magáét, arról, hogy a jelenlegi kormány milyen felelősséget visel a Malév jelenlegi helyzetének kialakulásáért, no meg a jövendőbeli ex-tulajdonosok szívét-lelkét mi kellene, hogy nyomja. A legújabb hisztéria a ki nem fizetett fizetések körül van, ugyebár, csak azt nem értem, hogy az internet korában miért csodálkozik mindenki, hogy egy likviditási krízisben lévő cégnél előfordulhat ilyen, no meg láttunk már ilyesmiket (pl. Swissair meg Sabena).

Aztán arra senki sem válaszol, pedig szerintem ez az igazi kérdés, hogy mindenféle felelősség elmaszatolástól tartózkodva, vajon a rendszerváltás óta miért nem vette a bátorságot egyetlen kormány sem, hogy a '99 és 2007 közt megint csak állami tulajdonú Malévet rendberakja, akár fájdalmas átalakítások révén is. Persze, a válasz adott, mert az elmúlt másfél-két évben pontosan ezeket az átalakításokat igyekezett megtenni a "szovjet" (kac-kac) tulajdonos, és lám, mekkora hiszti és picsogás lett a vége.

No meg ugye a jelenlegi kormány "elkótyavetyélte" a Malévot. Azt a céget sikerült 200 millió + kb. 20 milliárd adósságért cserébe elpasszolni, amelynek a saját vagyonát jószerivel két leharcolt Boeing 767-es képezte (totálisan versenyképtelen típus Európa ezen felén), meg ugye az az Aeroplex Kft. amin jelenleg a BA Zrt.-nek van jelzáloga.

Persze sokan nem is magát a privatizációt tartják ördögtől való eszköznek, hanem az Air Bridge Zrt. luciferi mivoltáról vannak meggyőződve (gyk. csak politikai okokból lett az oroszoké a Malév). Igen ám, de hol maradtak a tőkeerős, politikailag a "másik" oldal számára is elfogadható befektetők? A litván FlyLal, mint egyik jelentkező már földrekényszerült, de nincs sokkal jobb helyzetben a szintén pályázóként emlegetett lengyel LOT sem - ők jelenleg a Lufthansánál kopogtatnak azért, hogy elkótyavetyélődjenek, ugyebár.

 

Tehát, mit is tett rosszul ebben a helyzetben a kormány, vagy az új tulajdonos? Igen, minden bizonnyal senki nem mérte fel megfelelően a Malév pénzügyi és gazdasági tartalékait, sem az oroszok saját pénzügyi hátterüket - ezt meg tetézte egy sor minden légitársaságot megszorongató nehézség (olajár, válság, stb, stb.) Lenne-e most még Malév, ha állami kézben maradt volna? Nem, valószínűleg, mert - akármennyit is pumpált a cégbe az AirBridge, értsd: ha teljesítette a vállalt tőkeemelést, ha nem - az oroszok így is jobban dotálták a céget, mint az állam tehette volna (nem csak a brüsszeli tiltásról van szó, hanem az államháztartás lehetőségeiről is).

 

És végül, kell-e nekünk Malév? Igen, mert egy sor, nehezen számosítható előnyt hoz az országnak (relatíve ismert és erős márka, többé-kevésbé pozitív image, a budapesti hubnak köszönhetően az átszálló utasok révén fenn tud tartani egy sor olyan útvonalat, amelyek Malév nélkül nem lennének Budapestről közvetlenül kiszolgálva), mert még a jelenlegi banánköztársasági állapotok ellenére is komoly foglalkoztató (beszállítókkal együtt méginkább). Utóbbi kijelentést alátámasztandó tegyük fel, hogy a Malév összeomlik, és teljesen földre kényszerül. A keletkező piaci űrt mondjuk reálisan 75-80%-ban is pótolhatják a cég egykori konkurensei, viszont csak azok az útvonalak lesznek elérhetők, melyek különösebb átszálló forgalom nélkül is megélnek (lesz majd sok-sok napi Frankfurt, meg München meg London), a Malév jelenlegi dolgozóinak nagy része tartós munkanélküli lesz, vagy külföldön vállal szakmájában munkát (sok-sok adóforint tűnik el az államkasszából és még több kiadás jelenik meg a segélyezés révén), végül a forgalmát vesztett Ferihegy csillivilli új infrastruktúrája kihasználatlan marad jó középtávon, valamint a reptér is nagy valószínűséggel elbocsátásokra kényszerül. Tehát, ha bedől a Malév az senkinek sem jó üzlet (nem, még a kormánynak sem).

Vagyis illene megszavazni némi bizalmat a Malév legújabb kisebbségi tulajdonosának, a kimondhatatlan nevű orosz banknak, meg legalább egy esélyt adni az Aeroflot féle szakértelemnek is. Ha nem jön be, akkor legfeljebb oda jutunk, ahova privatizáció nélkül már korábban (mondjuk egy éve) eljutottunk volna, ha meg bejön ez az új felállás, még működőképessé is válhat a cég. Talán.

Címkék: politika közélet malév

A bejegyzés trackback címe:

https://kezicsokolom.blog.hu/api/trackback/id/tr74926492

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2009.02.11. 23:48:35

hát ja.

mondjuk ha igazán szeretnéd a repülést, nem sajnálnál le mindent, ami nem csillivilli sugárhajtású nagygép..

készcsók 2009.03.24. 13:37:18

@Bukowszky: Gázturbina ugyebár nem csak sugárhajtóművet jelent, ha és amennyiben nem csalnak ismereteim. De ha igen, akkor pontosítok: lehet az légcsavaros gép is :) A kereskedelmi repülést szeretem és érdekel, a CPL-lel vezethető gépek nem izgatnak. Szeretem a repülést. Igazán :)
süti beállítások módosítása